Aktuellt datum och tid: 10 september 2010, 03:13  Registrera  |  Logga in 

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Vi upprättar ert testamente, äktenskapsförord och samboavtal.
Kontakta oss online på Thorlund Juristbyrå eller på telefon 040-976434 så hjälper vi er!

Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ett par frågor om lokaler i bostadsrättsförening
InläggPostat: 20 november 2009, 13:52 

Mitt första inlägg här. Jag är relativt nybliven kassör i en rätt liten bostadsrättsförening och blev så då vår tidigare kassör gick bort i somras.

Jag har ett par frågor om två lokaler som finns i huset. Dessa lokaler ägs inte av föreningen utan av en privatperson. Vad jag förstår är detta ganska ovanligt. Det finns inget avtal mellan föreningen och denna person avseende lokalerna utan han äger dessa på samma sätt som vi andra äger våra lägenheter (jag vet att man egentligen inte ”äger” sin lägenhet, jag vill bara påvisa att samma förhållanden råder för lokalerna). Lokalägaren är delägare i föreningen, precis som vi andra i huset, och betalar kvartalsavgift till föreningen - precis på samma sätt som vi andra gör för våra lägenheter.

Både föreningen och huset dateras tillbaka till 1943 och lokalerna har alltid varit i någon annans ägo, de har aldrig ägts av föreningen och de har alltid varit klassade som lokaler.

Den ena lokalen står tom och i den andra huserar en städfirma. Ända sedan jag och min hustru flyttade in i huset för ett år sedan har jag fått höra att föreningen har ingenting med dessa lokaler att göra utan att denna lokalägare kan göra precis vad han vill med dem. Men jag har svårt att se att detta kan stämma.

Om han t.ex. hyr ut en lokal till ett företag, som denna städfirma, blir detta då inte i praktiken en andrahandsuthyrning som då föreningen ska godkänna?

Jag hittade denna sida från Thorlund juristbyrå:

http://www.andrahandsuthyrning.com/loka ... rning.html

Det refereras hela tiden till ”hyresvärden” på denna sida. Och i vårt exempel, vem är egentligen hyresvärden? Är det privatpersonen som äger lokalen eller är det föreningen?

Vi har problem även med den andra lokalen, den som står tom. För några dagar sedan hittade vi nämligen den på Blocket där man nu har den ute för försäljning. Dock inte som lokal utan som ”lägenhet som tidigare varit kontor”. Men detta är inte sant. Den är fortfarande klassad som lokal och har den, mot förmodan, blivit godkänd som bostad så är det ingenting som föreningen har medverkat till eller känner till.

Hur ska vi agera i det här fallet? Någon på ett annat forum där jag ställde frågan sa att detta är bedrägeri – att sälja en lägenhet som inte finns alltså. Stämmer den beskrivningen?

Föreningen har i sig ingenting emot att göra om lokalen till bostad – om nu detta går – men detta måste väl göras innan den säljs som lägenhet?

Profil Skicka e-post  

Kontakta oss online på Thorlund Juristbyrå eller på telefon 040-976434 så hjälper vi er!

Inläggsrubrik: Re: Ett par frågor om lokaler i bostadsrättsförening
InläggPostat: 21 november 2009, 17:29 

Hej Hallmat!

Du skriver: "Det refereras hela tiden till ”hyresvärden” på denna sida. Och i vårt exempel, vem är egentligen hyresvärden? Är det privatpersonen som äger lokalen eller är det föreningen?" och länkar till en sida om uthyrning i andra hand, lokaler, på Andrahandsuthyrning.

På den sida du länkar till pratas det om "hyresvärd" , i ert exempel bostadsrättsföreningen, och "huvudhyresgäst/förstahandshyresgäst" vilket i ert exempel då betyder bostadsrättsinnehavaren.

Dina frågor angående lokalerna skall jag fundera på lite, men det låter inte som om du är helt fel ute i dina funderingar om andrahandsuthyrning och felaktig försäljning. Har styrelsen pratat om detta? Har ni pratat med bostadsrättsinnehavaren? Har ni sett kontrakt? Många frågor om du orkar svara...

Inläggsrubrik: Re: Ett par frågor om lokaler i bostadsrättsförening
InläggPostat: 22 november 2009, 17:56 

Hej Anna - och tack för svar.

Jag vill klargöra att det handlar om två lokaler och två olika frågor. Frågan om ev. andrahandsuthyrning gäller den ena och frågan om föräljning av lägenhet som är klassad som lokal gäller den andra.

Vi lämnar andrahandsuthyrningen då jag tolkar ditt svar som att det är föreningen som är hyresvärd och som därmed ska ge godkännande till en andrahandsuthyrning.

Din fråga om kontrakt - gällde den andrahandsuthyrningen eller försäljningen? Om du menar kontraktet mellan lokalägaren och städfirman så har vi inte sett det. Har vi överhuvud taget rätt att se det? För att komplicera, och kanske förvirra, saken ytterligare så bor det även en person i städfirmans lokaler. Vi vet att det egentligen inte är tillåtet men vi vet inte heller vad vi kan/får göra åt saken.

Vad gäller den andra lokalen och försäljningen så har vi i styrelsen pratat om detta och även kontaktat kommunen och där fått veta att det går att göra om lokalen till lägenhet, men att det ska godkännas av byggnadsnämnden + att en inspektion ska göras. Sen att föreningen också skall godkänna detta. Ordföranden har skickat ett meddelande till lokalägaren men annonsen på Blocket är fortfarande kvar.

Återkom gärna med ytterligare frågor om du har.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar