Aktuellt datum och tid: 9 september 2010, 09:14  Registrera  |  Logga in 

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Vi upprättar ert testamente, äktenskapsförord och samboavtal.
Kontakta oss online på Thorlund Juristbyrå eller på telefon 040-976434 så hjälper vi er!

Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Självtäckt?
InläggPostat: 31 januari 2010, 14:35 

Hej! Hoppas ni kan hjälpa mig? Har separerat i aug 2009.Sambon flyttade ut för ca 4 månader sen och hon har anlitat juridiskt ombud! Från vilken jag fick brev att jag skulle lösa ut henne från bostadsrätten! Annars ska den sälja med lagen om samäganderätt på offentlig auktion! Går tyvärr inte att diskutera med exet! Jag har erbjudit henne pengar men hon accepterar inte summan! När hon stack var hon skyldig mig en del pengar och jag vill räkna av från hennes hälft! Vi har 2 barn och äldsta flickan har stannat hos mig sen hon stack! Hon hade utan vår vetskap ändrat adress och bosatt sig hos hennes mor!
Dagen hon stack tog hon med sig sina kläder och papper! Resterande sa jag att de stannar tills att allt var löst med bodelning
osv! I torsdags fick jag sms att hon varit och hämtat sina grejor i bostadsrätten! Jag ringde ¨å hem till min dotter som varit hemma och fråga vad som hänt! Hon berättade att det ringde på dörren men hon öppnande inte varpå exet tog sig in med nyckel som hon vägrar lämna tillsammans med arbetskamrater mfl totalt 5 personer! De säger till dottern att hon absolut inte får ringa mig! De tar med sig vad hon tycker e sitt samt barnens sängar bokhyllor skrivbord som vi köpt gemensamt
även husgeråd ,köksbord krukor ! Ena dotterns special salva ja ni läser rätt! Det fanns ett kuvert på mit skrivbord med 5000kr
som försvann! Det var pengar jag fått från min mamma för att betala hennes räkningar via internet! Det låg en massa viktiga papper på bordet som de kan ha läst! Får det gå till så här? Jag gjorde en polisanmälan och vet inte hur det går? enl hennes ombud hade hon klartecken att gå in? Är det inte självtäckt? hemfridsbrott? stöld? grov kränkning? eller tom olaga hot mot dottern? Tacksam för svar mvh nopal som är grovt kränkt! mår jäkligt dåligt för detta!!
Tacc

Profil Skicka e-post  

Kontakta oss online på Thorlund Juristbyrå eller på telefon 040-976434 så hjälper vi er!

Inläggsrubrik: Re: Självtäckt?
InläggPostat: 7 februari 2010, 21:29 

Hej!

Vad sa polisen? Har du hört något från dem efter att du gjorde din anmälan? Vad blev det för brottsrubricering?

Om ditt ex flyttade ut för fyra månader sedan så går det ju att bevisa att hon inte bor på den adressen och således inte kan gå in i lägenheten hur som helst. Har det dessutom försvunnit pengar så är det stöld.

Jag tycker att du snarast skall ansöka om en bodelningsförrättare genom tingsrätten.

InläggPostat: 23 februari 2010, 21:54 

Hej! Jo hon har blivit kallad till förhör! Jag är kallad nästa vecka! Rub är Olaga intrång ,stöld och hemfridsbrott.Kan tänkas bli självtäkt,egenmäktigt förfarande! Enl polisen blir det svårt att bevisa vad som tagits! Vet inte hur det blir men känner mig fruktansvärt kränkt och mår dåligt av att framförallt andra än hon varit inne och plockat mina grejor! Polisen tror inte att de andra kan ställas till svar utan tycker att de kan anses ha handlat i god tro pga hon hade nyckel! Jag har fortvarande inte fått tillbaka den! Vet inte om jag kan stämma henne för grovt kränkande o psykiskt lidande?
Hittar inte mycket på nätet men borde väl inte bara vara jag som råkat ut för detta? Är jag för jävlig för att jag anmält?
Mvh Nopal

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 1 mars 2010, 10:14 

Jag vill bara förklara vad ordet självtäkt betyder. Det är när man utan att anlita en myndighet (exempelvis polis) och utan lov "tar sig rätt" att ta tillbaka sin egendom som är i någon annans besittning, exempelvis återtar sin stula cykel. Självtäkt är straffbart och kan leda till böter eller fängelsestraff.
Laga självtäkt är när man har "tillåtelse" att ta tillbaka sin egendom.

Har du kontaktat tingsrätten angående att få en bodelningsförrättare? Det vore det allra bästa i ditt läge vad gäller en bodelning! Du kan bara begära bodelning inom ett år efter att samboförhållandet upphörde, sedan är det för sent.

InläggPostat: 1 mars 2010, 12:55 

Hej ! Tack för svaret! Nej har inte hunnit med att begära in! Hon har begärt att huset ska sälja på offentlig auktion
Det är en bostadsrätt! Sen har jag svarat tingsrätten och de har begärt in uppgifter från henne! Tiden har gått ut och hon har inte inkommit med svar till tingsrätten! De beslutar nu själva om det ska gå till offentlig auktion .Jag har erbjudit henne en summa pengar och även att hon kan ta dit mäklare! Jag har bott kvar sen vi tidigar skillt oss men då gjordes ingen försäljning .2 år gick och hon ville flytta in igen! .Tar så mycket energi att hålla på! Om det görs en bodelning ska väl huset med där oxå? Kan hon bara tvinga ut mig? Kan det bli så att jag måste bjuda på mitt hus?
borde inte tingsrätten utse en god man i värsta fall som sätter ett pris? .Ska till Polisförhör imorgon och får se hur det går! Barnen mår jätte dåligt av det här! Exet och hennes jurist svarar inte på mejl och sms!

Mvh Nopal

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 1 mars 2010, 16:55 

Hej igen.

Ditt ex och hennes ombud svarar inte eftersom de inte bör göra det utan du bör skaffa dig ett eget ombud som kan föra en dialog med dem.

Om ärendet om försäljning redan är i tingsrätten så skulle jag verkligen råda dig till att skaffa dig ett ombud snarast. Gör det nu om du inte redan har gjort det.

Det som skulle ha yrkats på var en bodelningsförrättare, vilket du kanske syftar på med "god man". En sådan är opartisk och genomför en bodelning.

InläggPostat: 4 mars 2010, 09:11 

Hej! Har nu varit på förhör hos polisen! Förhörsledaren tycker att det ska delvis rubriceras som självtäckt ,olaga intrång
samt stöld! .Hon tyckte att jag ska invänta att åklagaren driver målet! På så sätt slipper jag kostnaderna!
Får se sen om jag går in med stämning ang psykiskt lidande o kränkning om man nu kan det? I såfall vad är rimligt att begära om hon skulle bli fälld ? Såg att ni fanns i Malmö? Vad kostar det att anlita er?

Mvh Nopal :roll:

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 29 maj 2010, 19:07 

Hej!

Hur har det gått med ditt ärende? Har åklagaren tagit tag i det eller? Berätta gärna om du har lust!

InläggPostat: 30 maj 2010, 21:12 

HEJ!
Polisen drev det vidare till åklagare som sen la ner det pga att det enl honom inte var av den grad att det ledde till något! Jag har överklagat till högre instans! Verkar ju var helt hopplöst! Tydligen kan man göra hur som helst? Är det lönt att stämma henne civilt? Kommer jag nån vart eller ska jag bara gilla läget?
Mvh Lasse

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar